راهنمای کامل اینفلوئنسر مارکتینگ در اینستاگرام

0 ۵,۹۴۹

اجازه دهید با مهم‌ترین سوالات شروع کنیم: اینفلوئنسرها دقیقا چه هستند و چرا اهمیت دارند؟ به طور کلی یک اینفلوئنسر کسی است که اثرگذار است. می‌دانم، می‌دانم تعریف یک واژه با خود آن واژه فایده زیادی ندارد اما بعضی اوقات مسائل به همین سادگی است. بازاریابی کلامی و اینفلوئنسر مارکتینگ، مطلب جدیدی نیست و احتمالا عامل اصلی بسیاری از عادات مصرفی شما اعم از خرید یک محصول، تماشای پی‌درپی یک سریال یا دانلود یک نرم‌افزار، همین است.

فهرست مطالب

اینفوئنسر کیست؟

در دنیای دیجیتال امروز، واژه “اینفلوئنسر” عموما به کسی اطلاق می‌شود که از راه کانال‌های دیجیتالی خود، نفوذ یا به قول بعضی‌ها “وجهه اجتماعی” دارد. خواه دنبال کننده‌های زیادی داشته باشد یا انگیجمنت واقعا بالا، وقتی حرف می‌زند مخاطبینش گوش می‌دهند، عمل می‌کنند و -مهم تر از آن برای برندها- خرید می‌کنند.

در چند سال اخیر بازاریابی افراد تاثیرگذار (اینفلوئنسر مارکتینگ) رشد چشمگیری داشته و اصطلاح “اینفلوئنسر” به هر کسی که بلاگ، ولاگ یا پروفایل اینستاگرام دارد اطلاق می‌شود. این اصطلاح به قدری برای توصیف هر کس و هر چیز استفاده شده که واژه “اینفلوئنسر” تقریبا واژه ناپسندی تلقی می‌شود! این واقعا ناراحت کننده است؛ زیرا بازاریابی افراد تاثیرگذار (اینفلوئنسر مارکتینگ) چیز بدی نیست بلکه فقط اشتباه برداشت شده است، به طور غم انگیزی اشتباه!

تفاوت بین سلبریتی و اینفلوئنسر در چیست؟

در اینستاگرام، افرادی مثل رضا گلزار، رامبد جوان و بهاره رهنما میلیون‌ها فالوور دارند. تمام این افراد کسانی هستند که طبق تعریف، به دلیل میلیون‌ها دنبال کننده‌ای که دارند، “اینفلوئنسر” نامیده می‌شوند؛ اما در واقع آن‌ها سلبریتی‌های درجه یکی هستند که فرسنگ‌ها با تصور ما از یک تولید کننده محتوا با همان تعداد فالوور تفاوت دارند.

یک تولید کننده محتوا باید ویدئو بسازد، عکس بگیرد و پست‌هایی بگذارد که مردم را ترغیب کند تا بخواهند به او اعتماد کنند و بیشتر ببینند. باید از تاکتیک‌های بازاریابی متعددی استفاده کند تا تعداد مخاطبینش را افزایش داده و آن‌ها را متعهد نگه دارد. همچنین باید محتوایش را متناسب با هر پلتفرم تولید کند زیرا چیزی که در آپارات و یوتیوب کار می‌کند در اینستاگرام کار نخواهد کرد.

اما سلبریتی‌های سنتی از طریق شغل و حرفه‌ای که دارند مشهور می‌شوند (خواننده، بازیگر، ورزشکار، مدل)، و شهرت و نفوذشان روی فضای مجازی و پلتفرم‌های گوناگون نیز اثر می‌گذارد بدون اینکه لازم باشد کاری بیش از صدور یک بیانیه مطبوعاتی و معرفی نام کاربری‌شان (یوزرنیم) در صفحات مجازی انجام دهند.

پیج یک سلبریتی. تفاوت بین سلبریتی و اینفلوئنسر
بهاره رهنما یک سلبریتی است و نه یک اینفلوئنسر

نمی‌خواهم از ارزش سلبریتی‌هایی که به کمک استعدادشان مشهور شده‌اند چیزی کم کنم اما هر بار به یک سلبریتی، “اینفلوئنسر” می‌گویند واقعا ناراحت می‌شوم. سلبریتی‌ها پول می‌گیرند تا نوشیدنی را تبلیغ کنند که خود از آن‌ها نمی‌نوشند. اما یک اینفلوئنسر خوب، هرگز چیزی را که خود تایید نکنند به اشتراک نمی‌گذارند حتی اگر میلیون‌ها تومن به آن‌ها پول دهید. اگر این کار، ارجح قرار دادن مخاطبین نسبت به خودتان نیست پس چیست؟

پیج یک اینفلوئنسر. تفاوت بین سلبریتی و اینفلوئنسر
اهورا نیازی به عنوان یک اینفلوئنسر حوزه تکنولوژی

انواع اینفلوئنسرها

بهتر است اینفلوئنسرها را به دو دسته تقسیم کنیم: تولید کنندگان محتوا و اینفلوئنسرهایی که عکس‌هایی از زندگی روزانه خود می‌گذارند. تولید کنندگان محتوا کسانی هستند که وبلاگ، ولاگ و عکس‌های اینستاگرام را به طور معجزه آسایی خلق می‌کنند. اینفلوئنسرهایی که عکس‌هایی از زندگی روزانه خود می‌گذارند کسانی هستند که زندگی فوق‌العاده‌ای دارند و شما آن‌ها را دنبال می‌کنید زیرا فید عالی و هیجان انگیزی دارند.

تولید کنندگان محتوا

1. بلاگر

بلاگی دارد که به طور منظم به روزرسانی می‌کند. پست‌های بلاگش را از طریق فیس بوک، توییتر و اینستاگرام تبلیغ می‌کند.

2. ولاگر

کانالی در یوتیوب یا آپارات دارد که در آن ویدئو می‌گذارد. ولاگ‌ها و ویدئوهای آموزشی او در کانال‌های اجتماعی‌اش، مورد توجه عموم مردم قرار می‌گیرد.

فرشاد سایلنت نمونه یک ولاگر
فرشاد سایلنت نمونه یک ولاگر

3. متخصص

در یک صنعت خاص مثل تناسب اندام، زیبایی، خودرو و یا طراحی داخلی تخصص دارد. ممکن است یک بلاگر یا ولاگر نیز باشد، اما اعتبار و دانش لازم برای تایید آن را دارد.

نمونه پیج تخصصی در اینفلوئنسر مارکتینگ
نمونه پیج تخصصی در اینفلوئنسر مارکتینگ

4. حیوانات، کودکان نوپا، اشیا غیر جاندار و الگوهای رفتاری یا میم‌ها

واضح است که این حساب‌های کاربری، بدون اینکه واقعا بتوانند به اینترنت دسترسی داشته باشند، از تلفن هوشمند استفاده کنند یا حتی تایپ کنند، هزاران دنبال کننده داشته و محتوای سرگرم کننده خلق می‌کنند.

پیج td110 نمونه پیج حیوانات
پیج td110 نمونه پیج حیوانات

اینفلوئنسرهایی که عکس‌هایی از زندگی روزانه خود می‌گذارند

5. فردی با استعداد ویژه

یک سرآشپز، رقصنده، هنرپیشه کمدی یا هر فردی که یک مهارت خاص را می‌پروراند. در رابطه با هنر و مهارتش پست می‌گذارد و توجه شما را جلب می‌کند زیرا او در این کار خبره است و دلتان می‌خواهد در لحظه‌هایش شریک شوید.

پیج حسن ریوندی
پیج حسن ریوندی

6. کارآفرین

کسب و کار یا خدماتی را به راه انداخته است و تصویری از پشت صحنه به شما ارائه می‌دهد. دلتان می‌خواهد اون موفق شود، بنابراین از طریق به روزرسانی‌های عرضه محصولاتش و جلسات کاری که در پیج‌هایش به اشتراک می‌گذارد او را دنبال می‌کنید.

پیج دکتر کاویانی یک کارآفرین
پیج دکتر کاویانی یک کارآفرین

7. سوپر مدل‌ها

آن‌قدر خواستنی و زیباست که او را دنبال می‌کنید تا هر روز با دیدنش کیف کنید.

پیج حمید فدایی، مدل
پیج حمید فدایی، مدل

8. افراد سرشناس

معمولا یک تاجر، سیاست‌مدار یا فعال است و برای مشاهده زندگی تاثیرگذارش اون را دنبال می‌کنید.

پیج دکتر ظریف، دیپلمات برجسته ایرانی
پیج دکتر ظریف، دیپلمات برجسته ایرانی

بخش اول : تشکیل جامعه خود برای اینفلوئنسر مارکتینگ

1. فید (Feed) اینستاگرام

چگونه لحن برند را پیدا و محتوایی فوق‌العاده تولید می‌کنید؟

یک تولید کننده محتوا که به دنبال همکاری با برندهاست، به مثابه کارمندی است که به دنبال کار است. مردم پیش از آنکه تصمیم بگیرند با شما کار کنند، نام شما را در گوگل سرچ می‌کنند و باید از نتایج جستجو راضی باشند.

سراغ Google.com رفته و نام و نام‌خانوادگی خود را در آن تایپ کنید. حالا به نتایج جستجوی خود در قسمت عمومی، عکس‌ها، ویدئوها و اخبار نگاه کنید. کلیه محتوای موجود در صفحه نخست باید توسط خودتان تهیه و تولید شده باشد. اگر شما داستان خود را بازگو نکنید، یک نفر دیگر این کار را به جای شما خواهد کرد.

اگر زیاد جذاب نیست وحشت نکنید! سراغ گوگل الرت رفته و زنگ هشداری را به نام خودتان تنظیم کنید. هر زمان محتوای جدید به نام شما در گوگل ایندکس شد، ایمیلی دریافت خواهید کرد که شما را مطلع می‌سازد.

مثلا اوضاع برای محمدرضا گلزار زیاد جالب نیست! اسم او را سرچ میکنیم. اما سایت چند خبرگزاری را مشاهده می‌کنیم که از او نوشته اند.

سرچ نام محمدرضا گلزار در گوگل

بهتر این بود سایت خود ایشان را نشان میداد. و در نتیجه دوم جستجو، اکانت اینستاگرام و در نتیجه‌های بعد، توییتر و سایر حساب‌ها را مشاهده می‌کردیم. تنها راه چشمگیر شدن نتایج جست‌وجوی‌تان چیزی نیست جز تولید و تولید و تولید محتوا!

خانه هر اینفلوئنسری، وبلاگ و وبسایت اوست

وبلاگ‌نویسی نسبت به نخستین روزهای خود که خاطرات روزانه با نام مستعار در آن نوشته می‌شد، بسیار پیشرفت کرده و چون اولین مدیومی بود که اینفلوئنسرها در آن متولد شدند، تبلیغ دهندگان فرصت بیشتری داشته‌اند تا احساس بهتری نسبت به صرف پول برای پست‌های دارای اسپانسر پیدا کنند.

منابع بسیار زیادی وجود دارند که در راه‌اندازی یک بلاگ به شما کمک می‌کنند، اما اینجا یک کلاس درس فشرده برایتان اورده‌ام.

آموزش ساخت وبسایت و وبلاگ شخصی
گام نخست: دامنه خود را ثبت کنید

دامنه همان نامی‌است که مردم با استفاده از آن سایت شما را باز می‌کنند. مثلا دامنه اینستالایکر، instaliker.ir است. اگر مهارت زیادی در تکنولوژی ندارید، همزمان با هاست دامنه را هم بخرید تا نیازی به ست کردن dns نباشد.

گام دوم: هاست خود را راه‌اندازی کنید

در گوگل سرچ کنید و یک سایت برای خرید هاست پیدا کنید. من به شما شرکتی را توصیه نمی‌کنم! اما یک توصیه دارم که حتما به پشتیبانی توجه کنید که همیشه در دسترس باشد.

گام سوم: وردپرس را نصب کنید

در گوگل عبارت دانلود وردپرس فارسی را سرچ کنید و فایل زیپ را دانلود و در هاست خود بارگزاری کنید. بقیه مراحل ساده است!

گام چهارم: قالب و افزونه‌های مورد نظر خود را نصب کنید

قالب خود را بین هزاران قالب رایگان و یا پولی انتخاب و دانلود کنید. پس از آن قالب را دانلود کرده و در پوشه templates آپلود کنید.

گام پنجم: حساب‌های کاربری شبکه‌های اجتماعی خود را درج کنید

بعضی وقت‌ها پیش از اینکه پیج یک اینفلوئنسر را ببینم، فقط به وبلاگش سر میزنم و دوست دارم آیکون اینستاگرام که روی آن آدرس پیج را ست کرده است ببینم!

نمونه استفاده از آیکون اینستاگرام و آدرس دهی به پیج اینستاگرام
نمونه استفاده از آیکون اینستاگرام و آدرس دهی به پیج اینستاگرام

اینستاگرام

عکس پروفایل

اینکه چرا مردم هنوز عکس‌هایی می‌گذارند که از چهره خودشان نیست، چیزی است که هرگز از آن سر در نخواهم آورد. اینجا جایی برای لوگوی شما نیست. جایی برای لباس روز شما نیست. بلکه یک دایره کوچک است و اگر کسی بخواهد آن را با یک عکس تمام‌قد پر کند، باید واقعا عقل از سرش پریده باشد! عکس پروفایلتان باید از شانه به بالا باشد و در آن لبخند بزنید و باید نورپردازی خوبی هم داشته باشد.

بیو (Bio)

بیو نوشتن بسیار راحت است! مثلا خالق سایت فلان، یک وبسایت زیبایی و استایل. اینفلوئنسری ساکن مشهد! با این چیزها شما را میشناسم و میدانم کجا زندگی میکنید. لطفا نام واقعی خود را بنویسید! اینکه مجددا یوزرنیم خود را مینویسید چیز جذابی نیست!

2. مخاطبین

چگونه مردم را مجاب کنیم تا شما را دنبال کرده و مشارکت داشته باشند؟

وقتی یک اینفلوئنسر محتوایی را نشر می‌دهد، مخاطبینش به حرف او گوش می‌دهند و به او اطمینان دارند حتی اگر آن محتوا اسپانسردار باشد. دلیل اصلی اینکه تبلیغ‌دهنده‌ها اینفلوئنسرها را استخدام می‌کنند همین است: آن‌ها می‌خواهند به مخاطبین اینفلوئنسرها دسترسی داشته باشند. برندها سالانه میلیون‌ها دلار صرف تولید و عرضه تبلیغ‌هایی می‌کنند که مردم آن‌ها را نادیده گرفته یا بی اعتنا از آن‌ها می‌گذرند. اما وقتی بتوانند کالا یا خدماتشان را به دست یک اینفلوئنسر برسانند، مخاطبین آن اینفلوئنسر علاقمند می‌شوند. به همین دلیل تشکیل یک جامعه از مخاطبین خود، حائز اهمیت است. حتی اگر محتوای شما عالی باشد، اگر مخاطبین وفاداری نداشته باشید که از محتوایی که تولید می‌کنید لذت ببرند، روی هیچ‌کس تاثیرگذار نخواهید بود و تبلیغ‌دهنده‌ها به شما سفارش تبلیغ نمی‌دهند.

مسیر صدهزارتایی شدن در اینستاگرام

قبل از هرچیزی به شما توصیه می‌کنم مقاله “افزایش فالوور اینستاگرام به صورت ارگانیک از طریق اکسپلور” را مطالعه کنید.

مرحله صفر: سفر تا 2499 فالوور

اینجا برهه‌ای است که تصمیم می‌گیرید آیا برای این کار ساخته شده‌اید؟ در این مرحله ارزیابی می‌کنید آیا علاقه و تعهد لازم برای تولید محتوا به طور منظم را دارید یا خیر؟ به خانواده، دوستان و همکاران بگویید شما یک اینفلوئنسرید و از آن‌ها بخواهید شما را در اینستاگرام دنبال کنند. تلاش کنید تا بر بلاگ یا ولاگ و محتوای اجتماعی خود مسلط شوید. فعلا در مرکز توجه نسیتید، بنابراین می‌توانید دست به آزمون و خطا بزنید و اشتباه کنید تا به جایی برسید که از آن راضی هستید. همچنین دقت کنید فید اینستاگرامتان را با یک دکمه دنبال کردن، در بلاگتان بگذارید. خیلی از قالب‌ها، خود این قابلیت را دارند اما اگر نداشتند می‌توانید افزونه‌ای را پیدا کنید که کمک کند.

توصیه من به شما در این مرحله:

بعضی وقت‌ها مردم میزان طوفان فکری و زحمتی که پشت هر پست است را درک نمی‌کنند. انگیره، چیزی است که شما را به حرکت وامی‌دارد. تعهد، چیزی است که باعث می‌شود به راه خود ادامه دهید.

مرحله اول: 2500 تا 4999 فالوور

ممکن است مقالاتی بخوانید که شما را به استفاده از هشتگ‌ها برای جذب سریع فالوور تشویف کنند. چند دلیل برای اینکه این بهترین رویکرد نیست وجود دارد. اولین دلیل این است تا زمانی که به لحن برند و زمان‌بندی پست‌گذاری خود تسلط پیدا نکرده‌اید، از دعوت غریبه‌ها به تماشای محتوای‌تان هیچ سودی نخواهید برد. دلیل دوم این است که هشتگ‌ها، ربات‌ها را جذب می‌کنند و آن‌ها تصور غلطی از تعداد واقعی دنبال‌کننده‌هایتان ایجاد می‌کنند؛ و در نهایت، در اوایل چون با تمام وجود می‌خواهید تعداد فالوورهایتان را بالا ببرید، بیشتر مستعد استفاده نادرست از هشتگ‌ها هستید.

وقتی لحن برند و زمان‌بندی پست‌گذاری خود را تعیین کرده و به آن مسلط شدید، سپس می‌توانید شروع به استفاده از هشتگ‌ها کنید؛ و دلیلی ندارد که زیاده‌روی کنید. پنج تا هفت هشتگ برای هدفتان کافی است. آن‌ها را با هم ترکیب کنید تا ببینید کدام هشتگ‌ها بیشترین تعداد فالوور و لایک را برایتان به ارمغان می‌آورند.

هشتگ‌هایی با زمینه‌های مختلف برای اینفلوئنسر مارکتینگ در اینستاگرام
عاشقانه:

#زندگی_شاد #زندگی #سفر #دونفره #عاشقانه_خاص #عاشقانه #ژست_عاشقانه #عکس_عاشقانه #دوستت_دارم #عشقم

ادیت:

#اپلیکیشن #آموزش_ادیت #ادیتور #کلیپ #ویدئو #ادیت_فیلم #ترفند #فتوشاپ #ادیت_ویدئو #عکاسی #ادیت_عکس #ادیت

کیک و شیرینی:

#عروسی #جشن #شیر_خشک #مینی_شیرینی #شیرینی #شیرینی_پزی #کیک_خانگی #کیک_تولد #کیک #تولدم_مبارک #تولدت_مبارک #تولد

لوازم منزل:

#جهیزیه_عروس #لوازم_خانگی #لوازم_آشپزخانه #لوازم_برقی #لوازم_خانگی #فرش #خانه #لوازم_منزل #آشپزخانه #سرویس_خواب

توصیه من به شما در این مرحله:

تنها توصیه‌ای که با شما در میان می‌گذارم این است که “دلیل” خود را پیدا کرده و آن را دنبال کنید. موضوع مورد علاقه خود را که برای به اشتراک گذاشتن آن اشتیاق دارید و دیدگاه خاص و تازه‌ای در مورد آن دارید به اشتراک بگذارید، اما همیشه دلیل اصلی به اشتراک گذاشتن آن را به خاطر بسپارید. این دلایل متفاوت‌اند و می‌تواند تبدیل به کاتالیزورهایی برای ایجاد محتوای عالی بسوند. دلیلتان برای به اشتراک‌گذاری یا انتشار پست، لحن برند شخصی‌تان را وسعیت بخشیده و در محتوای‌تان جلوه خواهد کرد. این چیزی است که این فضا را فوق‌العاده می‌کند وجود بی‌شمار دیدگاه متفاوت و متنوع در آن.

مرحله دوم: 5000 تا 9999 فالوور

وقتی مثل یک حرفه‎‌ای هشتگ می‌گذارید زمان آن است که شروع به دنبال کردن دیگران و لایک کردن پست‌هایشان کنید. در این مرحله از کار، تنها باید کسانی را دنبال کنید که به احتمال زیاد آن‌ها هم شما را دنبال می‌کنند. بنابراین من آن را به کسانی محدود می‌کنم که محتوای یکسانی با شما دارند.

توصیه من به شما در این مرحله:

دقت کنید موضوعی را که درباره آن محتوا تولید می‌کنید واقعا دوست داشته باشید در غیر اینصورت از پای در خواهید آمد. واقعا ثابت‌قدم، متعهد و آماده کار باشید! زمان زیادی میطلبد، اما اگر قصد دارید به جای تولید محتوایی که فقط بتوانید از آن پول درآورید محتوایی در حیطه علاقه خود تولید کنید شانس بیشتری برای موفقیت خواهید داشت.

مرحله سوم: 10000 تا 24999 فالوور

تبریک می‌گویم! شما رسما کسی هستید که این صنعت آن را “میکرو اینفلوئنسر” می‌نامد. در این سطح شما می‌توانید در فهرست “کاربران اینستاگرامی که باید دنبال کنید” که در برخی از سایت‌ها نمایش داده می‌شوند قرار بگیرید.

توصیه من به شما در این مرحله:

شبکه! شبکه‌سازی امری ضروری برای کسانی است که سودای انجام کاری را در سر دارند. توصیه‌ام به تولیدکنندگان بلندپرواز محتوا این است که حتما با سایر بلاگرها در ارتباط باشید. تیم تشکیل دهید و دنیا را با هم فتح کنید.

یک نکته کلیدی دیگر این است که تا می‌توانید در رویدادها شرکت کنید. در آخر به هویت برندتان فکر کنید. با کسانی شبکه‌سازی کنید که شخصیت برندشان مطابق با هویت برند شماست.

بخش دوم: معرفی برندتان

1. برتری

چگونه از بقیه متمایز می‌شوید؟

اینفلوئنسرهای بلند پرواز زیادی وجود دارند پس اگر می‌خواهید با بهترین برندها کار کنید باید متمایز باشید. با فهمیدن نرخ انگیجمنت مخاطبین و جامعه‌شناختی‌تان، کسب مهارت‌هایی ویژه یا تولید محتوای با کیفیت می‌توانید متمایز باشید. هرچه دست پرتر باشید، شانس بیشتری برای انتخاب شدن و گرفتن دستمزد بالا خواهید داشت.

انگیجمنت

اولین سوالی که یک برند از خود می‌پرسد این است که “چه تعداد فالوور دارد؟”. دومین سوال این است که “نرخ انگیجمنتش چقدر است؟” در حقیقت سوالشان این است که چه تعدادی از تمام فالوورهایتان واقعا برای محتوای شما لایک و کامنت می‌گذارند؟

نرخ = تعداد فالوور‌ها / (تعداد لایک‌ها + کامنت‌ها)

نرخ انگیجمنت مطلوب بین 1.5 تا 2.5 درصد است، اما هدف شما این باشد که از 3 درصد فراتر روید.

به دنبال آگاهی از نرخ انگیجمنت خود، مجموعه اعداد بعدی که باید بدانید، نرخ جمعیت‌شناختی مخاطبینتان است. سه مورد اصلی عبارتند از سن، جنسیت و محل زندگی.

سن

سن یک اینفلوئنسر الزاما سن مخاطب را تعیین نمی‌کند. سعی کنید سن حدودی فالوورهای خود را حدس بزنید. این موارد را در بخش insight اینستاگرام هم می‌توانید ببینید.

جنسیت

اینفلوئنسرهایی که لباس‌های نامتعارف‌تری می‌پوشند، معمولا فالوورهای زیادی از جنس مخالف دارند. اگر فالوورهای یک پیج بیشتر از مردان باشند طبیعتا تبلیغ رژ لب در آن کار بیهوده‌ایست و همچنین اگر فالوورها زن باشند، تبلیغ ابزارآلات کار اشتباهی است

محل زندگی

محل زندگی فالوورهای یک اینفلوئنسر در اینفلوئنسر مارکتینگ بسیار مهم است. به طور مثال فرض کنید یک اینفلوئنسر که غالب فالوورهای آن از شیراز هستند برای تبلیغ یک پاساژ در مشهد مناسب نیست.

2. مطبوعات در اینفلوئنسر مارکتینگ

چگونه توجه سایت‌ها و برندها را به خود جلب می‌کنید؟

پیش از آنکه خود را در معرض دید همگان قرار دهید باید مطمئن شوید همه چیز در خانه دیجیتالی‌تان منظم و مرتب است. هرگاه با کسی ارتباط برقرار می‌کنید یا وقتی اسم شما از صندوق پستی ایمیلشان سر در می‌آورد، اولین کاری که انجام می‌دهند جستجوی نام شما در گوگل است. همانطور که در بخش اول گفتم، اولین نتیجه جستجو باید وبسایت خودتان باشد.

باید دقت کنید که هم صفحه “درباره من” و هم “همکاری” داشته باشید و وجود این صفحات الزامی است. اینجا باید هر چیزی را که ممکن است بخواهیم درباره شما بدانم بگویید؛ و منظورم همه چیز است.

صفحه درباره من

یک تصویر خوب و با کیفیت از صورتتان. یک عکس از شانه به بالا از چهره دوستانه و حرفه‌ای شما در سایتتان، خیلی بیشتر از چند عکس سلفی تصادفی که در پست‌های اینستاگرام خود گذاشته‌اید به درد می‌خورد.

سخنی با خوانندگان بالقوه‌ای که به صورت اتفاقی با بلاگ شما آشنا شده‌اند و می‌خواهند درباره شما بدانند. این کار به من فرصت می‌دهد مخاطبی را که سعی در جذب آن دارید بشناسم.

یک ویدئو از صفحه یوتیوب یا آپاراتتان، ترجیحا ویدئوی تریلرتان. این به من اجازه می‌دهد بدون مشاهده پروفایل یوتیوبتان، شخصیت مقابل دوربینتان را ببینم. اگر ویدئوی تریلر ندارید، ویدئوی محبوبتان که تصویر درستی از شخصیتتان را نمایش می‌دهد انتخاب کنید؛ و اگر هنوز روی حضورتان در یوتیوب کار می‌کنید فقط یک ویدئو از خودتان آپلود کنید و در آن نام خود و موضوع سایتتان را بیان کنید و بگویید برای دسترسی به محتوای بیشتری از شما، کجا می‌توانیم دنبالتان کنیم (مثلا در اینستاگرام).

سه تا پنج عدد از پست‌های مورد علاقه‌تان در اینستاگرام. به کمک آن می‌توانیم بفهمیم بهترین‌های محتوای‌تان از نظر خودتان چیست. دقت کنید همان‌طور که تریلر یوتیوبتان را الحاق کردید این‌ها را هم اضافه کنید. دلم نمی‌خواهد برای مشاهده صفح اینستاگرامتان مجبور باشم روی آن کلیک کنم. زمینه فعالیت خود را مشخص کرده و پست‌هایی از حوزه‌های گوناگون و مدل‌های متفاوت بگنجانید: استایل، زیبایی، گردشگر و غیره.

صفحه همکاری‌ها

برخی از محتوای موجود در صفحه همکاری‌های شما، تکراری از آنچه در صفحه درباره من است خواهد بود؛ و اشکالی ندارد زیرا معلوم نیست، مدیر انتخاب اینفلوئنسر به کدام صفحه سر می‌زند. ممکن است مستقیم به صفحه همکاری‌ها برود تا پیش از بررسی بیشتر، بفهمد آیا برای کمپین او مناسب هستید. کاری نکنید مجبور شود صفحه همکاری‌های شما را بخواند و سپس مجبور شود صفحه درباره من را هم بخواند. همگی باید در یک محل و تقریبا شبیه یک رزومه یا نامه توضیحی باشد:

محتوای صفحه همکاری شامل چه چیزهایی است؟
  • چند عکس با کیفیت از خودتان. به قسمت قبل مراجعه کنید.
  • نام، کاری که می‌کنید و سه مورد از چیزهایی که شما را توصیف می‌کنند. فعلان اینفلوئنسر یک بلاگر استایل است که عاشق سگ‌ها، نوشیدنی و لباس‌های نه چندان گران است.
  • ملیت و محل سکونت. فعلانی اهل شیراز در دانشگاه فردوسی مشهد تحصیل کرده است و پس از فارغ‌التحصیلی از رشته مهندس مکانیک به تهران نقل مکان کرد. بعد از چندین زمستان به شدت سرد، رهسپار اصفهان شد و حالا در شاهین شهر ساکن است.
  • شغل‌هایی که دارید / داشته‌اید. فلانی در واحد مالی چند برند مد کار کرده است اما همیشه به طرح‌ها و پارچه‌ها بیشتر از صفحات گسترده اکسل و گراف‌های دایره‌ای علاقمند بود.
  • چیزهایی که ممکن است درباره شما ندانیم. فلانی در اوقات فراغتش عاشق آن است که در دیوار و شیپور دنبال چیزهای خاص بگردد و هرگز هیچ حراج اثاثیه منزلی را ندیده که دوست نداشته باشد. او سه روز در هفته به کلاس کاراته می‌رود. خیلی حرفه‌ای نیست اما بعد از هر کلاس فکر می‌کند خیلی خفن شده است!
  • هرچه می‌خواهد دل تنگت بگو. معمولا فلانی را در حال وقت‌گذرانی با نامزدش اصغر، یا بهترین دوستش صغری یا سگش جیمز می‌بینید.

نظر شما را نمی‌دانم اما بهترین بیوگرافی است که تا به‌حال ندیده‌ام. از نام، سه چیز مورد علاقه، محل سابق و کنونی زندگی‌اش، محل تحصیل، شغل سابق، علاقه زیادش به ورزش و خرید، حضورش در کارهای خیریه خبر دارم و می‌دانم نامزد، دوست صمیمی و یک سگ دارد. همین الان هفت کمپین عالی برای اینفلوئنسر به ذهنم خطور کرد، در حالی که چنین فردی حتی وجو خارجی ندارد. آیا او بی نقص است؟ خب بله! زیرا خیالی است. اما شما باید تلاش کنید تا به اندازه او بی نقص و کامل باشد.

صفحه تماس با ما

اگر یک صفحه همکاری واقعا قوی داشته باشید، چیز زیادی در صفحه تماس نیاز نخواهید داشت. می‌تواند خیلی ساده باشد مثلا:

اگر برند هستید و تمایل به همکاری دارید لطفا ایمیل خود را به آدرس زیر ارسال کنید:

firstname@nameofblog.com

هر فرمتی از این نوشته کارساز خواهد بود. چیزی که باید از آن اجتناب کنید داشتن تنها یک فرم تماس است و بس!

وقتی یک فرم تماس می‌بینم دلم می‌خواهد قید همه چیز را بزنم زیرا تمام فرمت زیبای من از بین می‌رود و نمی‌توانم چیزی ضمیمه کنم؛ و اگر بنا به دلایلی پاسخ ندهید و من بخواهم پیگیری کنم باید دوباره آن فرم را پرکنم. چرا آن‌قدر کار را برای اینکه به شما پول بدهم سخت می‌کنید؟

تنها چیزی که از یک فرم تماس بدتر است، این است که هیچ اطلاعات تماسی نداشته باشید. بارها برای یافتن اطلاعات تماس یک اینفلوئنسر به وبلاگش رجوع کرده‌ام اما چیزی پیدا نکرده‌ام.

حالا که خانه دیجیتالی‌تان (وبلاگ یا وبسایتتان) مرتب است، وقت آن رسیده که توجه دیگران را به خود جلب کنیم.

بخش سوم: کسب درآمد از تاثیرگذاری‌تان (اینفلوئنسر مارکتینگ)

چگونه ارزش خود را تعیین و درباره آن مذاکره می‌کنید؟

تبریک! بعد از تولید محتوایی فوق‌العاده و اسم و رسمی به هم زدن کسی شما را کشف کرده و می‌خواهد در یک کمپین با هم همکاری کنید. به اینستاگرامتان رفته، به سرعت آدرس ایمیلتان را پیدا می‌کند و پیشنهاد اولیه خود را می‌فرستد تا ببیند آیا علاقه‌مند، در دسترسی و مناسب بودجه آن‌ها هستید. پیشنهادهایی که من ارسال می‌کنم شبیه به این هستند:

اینفلوئنسر عزیز

فرصتی فوق‌العاده در انتظار شماست. ما در کمپین تبلیغاتی x با کمال میل تمایل داریم شما را با پروازی در تاریخ a به شیراز بفرستیم.

این کمپین شامل یک روز عکاسی و یک پست اینستاگرام می‌شود. بودجه ما برای این کار y تومان است. چنانچه به این موضوع علاقمند هستید و زمان کافی دارید اطلاع دهید.

با تشکر

مدیر انتخاب اینفلوئنسر

شاید از بیان این بدیهیات تعجب کنید ولی وقتی کسی برای شما ایمیلی می‌فرستد ادب حکم می‌کند شما هم ایمیلی بفرستید. مگر اینکه ایمیل زنجیره‌ای باشد در آن صورت با خیال راحت آن را به سطل آشغال بفرستید زیرا هیچ کس وقت آن را ندارد؛ اما از تعداد ایمیل‌هایی که فرستاده‌ام و بی جواب باقی مانده‌اند واقعا شوکه می‌شوید. ایمیل‌هایی که با خود پول به همراه دارند.

رایج‌ترین اشتباهی که یک اینفلوئنسر انجام می‌دهد پاسخ ندادن به دایرکت‌های کاری و ایمیل‌هاست.

پنج فاکتور موثر بر تعیین حق الزحمه اینفلوئنسر

وقتی از عددها سر دربیاورید، مذاکره کمتر هراس‌انگیز می‌شود. چه پست وبلاگ، پست اینستاگرام یا ویدئویی در یوتیوب باشد، فرمول تعیین دستمزد ساده است:

بهای پخش + بهای استعداد شما = قیمت شما

اجازه دهید با بیان تفاوت میان بهای پخش و بهای استعداد شما شروع کنیم:

بهای پخش، هزینه نمایش تبلیغ در کانال یا وبلاگ شماست. به خاطر داشته باشید این قیمت می‌تواند بر اساس 5 فاکتور به شدت تغییر کند:

1. تعداد دنبال کننده

به زبان ساده یعنی چند نفر صفحه شما را فالو می‌کنند؟ هرچقدر این عدد بیشتر باشد، دستمزد شما هم بیشتر است.

2. انگیجمنت

از میان تمام دنبال‌کننده‌هایتان چه درصدی از آن‌ها محتوای شما را در ماه اخیر لایک کرده‌اند یا برای آن کامنت گذاشته‌اند؟ چگونه می‌فهمید موفق شده‌اید؟ وقتی انگیجمنت شما در پست‌هایی با محتوای برنددار به همان اندازه یا حتی بیشتر از محتوای ارگانیک (بدون دستمزد) شماست. این ثابت می‌کند شما با پولی که از برندها دریافت می‌کنید تصمیمات عاقلانه‌ای می‌گیرید و برای کیفیت تولید، سرمایه‌گذاری می‌کنید (برای مثال اجاره فضایی خاص برای پشت صحنه، استخدام فیلمبردار حرفه‌ای و غیره) تا مطمئن شوید محتوا اثرگذار است. این قبیل چزها من را خوشحال می‌کنند و وقتی خوشحالم پول بیشتری هم به شما می‌دهم.

3. کیفیت محتوا

اگر برندها با شما تماس می‌گیرند، یعنی محتوای‌تان خوب است، اما چقدر خوب؟ من کمپین‌هایی داشته‌ام که محتوای‌شان به قدری خوب بوده که مستقیم وارد بیلبورد، مجله یا آگهی بازرگانی تلویزیون شده است. این آرمان شما است، نه تنها به این خاطر که وجهه شما را به عنوان یک تولید کننده واقعی محتوا تثبیت می‌کند بلکه به خاطر اینکه این کار با ارزش و کم نظیر است و شما می‌توانید پول بیشتری کسب کنید.

4. نام/ میزان شهرت / مهارت

بیشتر اوقات برندها محتوای شما را در کانال اجتماعی‌شان به اشتراک می‌گذارند و معمولا مورد اقبال مخاطبینشان قرار می‌گیرد؛ اما اگر اینفلوئنسر، نام / چره‌ای شناخته شده داشته باشد، وقتی برندها محتوای او را به اشتراک می‌گذارند، کامنت‌ها از “چه عکس قشنگی” به “خدایا من عاشق این اینفلوئنسرم” تغییر می‌کنند.

5. ویژگی‌های جمعیت‌شناختی

داشتن جاویژه قطعا در این مورد سودمند است. اگر برندی دنبال دانشجویان دانشگاهی است که در شهر خاصی زندگی می‌کنند و مشتاق پالت جدید سایه‌شان هستند و مخاطبین شما همین افراد هستند، شما بی درنگ برای آن برند، نسبت به اینفلوئنسر دیگری که مخاطبینش تنها یکی از آن جوامع هدف است ارزشمندتر می‌شوید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.